Waarom je je elektrische auto beter aan een laadpaal oplaadt dan aan een stopcontact

Denk jij aan de aanschaf van een elektrische auto? Dan moet je natuurlijk ook denken aan een efficiënte manier om je wagen op te laden. De kans is groot dat je je wagen bij je werkgever kan opladen, of misschien zelfs aan een oplaadpunt in je buurt. Wil je je wagen ook thuis opladen? Dat kan en mag via een gewoon stopcontact, al komt die laadmethode met een paar belangrijke nadelen. We sommen een paar aandachtspunten op waar jij rekening mee moet houden wanneer je je auto via een stopcontact wilt opladen en vertellen je waarom een laadpaal een slimmere en veiligere keuze is. 

Je elektrische auto opladen aan een stopcontact: hoe zit het in elkaar?

Om de aandachtspunten duidelijk te bespreken is het nodig dat je eerst goed begrijpt wat het opladen via een stopcontact inhoudt en waar je rekening mee moet houden. 

De laadwijze

Er bestaan verschillende manieren (modes) om je elektrische auto op te laden. Elke mode heeft z’n eigen kenmerken, voor- en nadelen. We leggen je kort uit welke modes er bestaan.

Mode 1

Deze mode leggen we uit om het verhaal compleet te maken, maar eigenlijk wordt deze mode niet gebruikt omdat die in principe niet voldoende veilig is. Mode 1 betekent dat je je auto oplaadt via een regulier huishoudelijk stopcontact. Omdat de veiligheid dus niet altijd gegarandeerd kan worden en omdat het heel lang duurt voor je auto volledig is opgeladen, wordt deze methode niet gebruikt. Je hebt zo’n zes tot tien uur nodig om je auto op deze manier op te laden. 

 

Mode 2

Met deze mode kun je laden aan een stopcontact, maar doe je dat met een mode 2-laadkabel. Die krijg je normaal gezien bij de aankoop van je elektrische wagen. Je krijgt daarbij normaal gezien ook een In-Cable Control Box (ICCB) of een In-Cable Control and Protecting Device (IC-CPD). Dat zijn bakjes met speciale beveiligingen ingewerkt die ook in een laadpaal zitten. Zo garandeer je dat er een bepaalde veiligheid zit ingebouwd. Als je deze manier van laden wilt gebruiken moet het stopcontact dat je gebruikt aan vier eisen voldoen:

  • Je elektrische installatie moet natuurlijk gekeurd zijn en in goede staat zijn. Het gebruikte stopcontact moet dat uiteraard ook zijn. Je vraagt best advies bij een elektricien.  
  • Het stopcontact moet daarnaast ook een aarding hebben. 
  • Soms heb je ook een nulgeleider nodig (dat is bij sommige elektrische wagens en laadkabels nodig om te kunnen werken). 
  • Je gebruikt best géén verlengkabel of stekkerdoos. Die zorgen niet alleen voor een vermogensverlies, maar kunnen ook te warm worden wanneer je ze gebruikt om je elektrische auto op te laden. Dat creëert een groter risico op kortsluiting of zelfs brandgevaar. 

Je kan trouwens ook een industrieel (CEE) stopcontact gebruiken als je bijvoorbeeld een werkplek bij je thuis hebt. Dit type stopcontact is echter niet toegestaan in je eigen huis omdat ze niet voorzien zijn van de juiste kinderbeveiliging. 

 

Mode 3

Via mode 3 laad je je auto op via een vast oplaadpunt, bij je thuis of op de openbare weg. Het is een vorm van gecontroleerd en veilig laden waarbij er communicatie ontstaat tussen de lader en de auto. Zo’n laadpunt werkt via een stopcontact of een vaste laadkabel. In dat laatste geval moet je enkel de juiste connector insteken, afhankelijk van het type wagen dat je hebt. Zo bestaat de type 1-connector (Yazaki) en de type 2-connector (Mennekes). Voor deze methode moet je gemiddeld vier uur tellen om je wagen volledig op te laden. 

 

Mode 4

Mode 4 laden betekent dat je je wagen aan een snellaadstation gaat opladen. En wanneer we snel zeggen, bedoelen we ook echt snel. Zo kun je een elektrische wagen met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 km wel op een half uur tijd voldoende opladen om nog eens 100 km te rijden. Je laadt je wagen heel snel op voor de eerste 80%. De overige 20% hebben iets meer tijd nodig. 

Waarom je je elektrische auto beter aan een laadpunt oplaadt dan aan een stopcontact

Een laadpaal is sneller

Het opladen van je elektrische auto neemt natuurlijk tijd in beslag. Daar kom je gewoon niet onderuit. En toch is er veel verschil in de laadtijd, afhankelijk van de manier waarop je laadt. Doe je het via een stopcontact? Dat is de traagste methode. Je las hierboven al dat dit gemiddeld zes tot 10 uur duurt. Dat is behoorlijk lang. Een laadpaal heeft een hoger vermogen en kan je auto dus veel sneller opladen. In vier uur of soms wel in één uur tijd.

Dat lijkt misschien verwaarloosbaar, maar blijkt toch een belangrijk aandachtspunt te zijn. Naast de kostprijs van een elektrische auto, is de laadtijd een belangrijk nadeel voor veel mensen. Je moet er eigenlijk altijd rekening mee houden dat je ergens in de dag, of ‘s nachts je auto nog moet opladen. Hoe sneller je dus kan laden, hoe beter. Time is money, zeker?

Een laadpaal is veiliger

Het is niet alleen sneller, maar ook veiliger. De reden daarvoor is eigenlijk heel simpel: een laadpaal is speciaal ontworpen om een elektrische auto op te laden. Een gewoon stopcontact niet. Zoals eerder gezegd, heb je altijd een laadkabel nodig met extra beveiliging. Een laadpaal heeft die beveiliging ingewerkt en is bovendien veel beter bestand tegen oververhitting of kortsluiting. Je kan je elektrische installatie ook sneller overbelasten omdat het waarschijnlijk niet voorzien is op het laden van een auto.

Een laadpaal is betrouwbaarder

Door te laden met een laadpaal geniet je van een betrouwbaardere oplossing. Net omdat het speciaal ontworpen is om op een slimme manier de stroomvoorziening naar je auto te regelen en te bewaken, hoef jij je geen zorgen te maken over stroomstoringen of andere problemen. Je bent dus altijd zeker dat je auto echt opgeladen is. Bovendien krijg je met een laadpaal inzicht in je verbruik en de kosten die daaraan vast hangen. Ook dat is een belangrijk voordeel, omdat je zo beter kunt besparen op je energierekening dan wanneer je via een gewoon stopcontact oplaadt.

Een laadpaal is gemakkelijker

En natuurlijk is het gewoon gemakkelijker om je elektrische auto op te laden aan een laadpaal dan via een gewoon stopcontact. Je kan een laadpaal in je garage of aan je gevel laten installeren, zodat je onmiddellijk en zonder problemen je auto kan inpluggen. Je hoeft dus ook niet meer te sukkelen met een bijgeleverde laadkabel. Vooral wanneer je thuis een laadpaal laat installeren geniet je van dit voordeel. Je hoeft namelijk ook niet meer op zoek naar een publieke laadpaal die werkt, vrij is én dichtbij huis is. 

Een laadpaal bij je thuis: de easy way out

Het is dus duidelijk: door een laadpaal bij je thuis te laten installeren kies je eigenlijk voor de gemakkelijkste, meest comfortabele manier van laden. Altijd veilig, beschikbaar en snel. Heb jij interesse in een eigen laadpaal of heb je nog een vraag? We vatten eerder al de meest gestelde vragen over laadpalen samen. Bovendien staan onze experts altijd voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je te adviseren over welke laadpaal het best bij je past. 



Ook een laadpaal bij je thuis?
Dan staan wij te popelen om je verder te helpen! Soloya is sinds 2006 actief in de energiesector. Dat maakt van ons een energiespecialist. Je mag steeds vrijblijvend contact met ons opnemen.

Deel dit artikel: 

Via mail
Facebook
Twitter
Meer lezen?
Een digitale meter met zonnepanelen, hoe zit dat nu eigenlijk?
Een multisplit airco, wat is dat eigenlijk?
Duurzame energieoplossingen voor jouw bedrijf